Cronica de spectacol

Cronica de spectacol
Brâncusi personalitate marcanta pentru Axa sufletului si renasterea subconstientului neperisabil
                                 
        Motto
        Trupul  omenesc este frumos numai în masura în care oglindeste sufletul.
                            (Constantin Brâncusi)



Acum 75 de ani, la 27 octombrie 1938, la Tg-Jiu are loc inaugurarea Trilogiei brâncusiene, monument comandat de Liga Femeilor Gorjene, condusa de Arethia Tatarescu. Monumentul este închinat eroilor neamului, care s-au jertfit în Luptele de la Podul Jiului, la 14 octombrie 1916, când batrâni, copii si femei au tinut pe loc trupele germane care vroiau sa ocupe orasul.
Între 25 si 27 octombrie 2013, la Târgu Jiu, dupa o manifestare ampla, organizata de edilii orasului, comemorarea s-a încheiat cu un concert sustinut în biserica "Sfintii Apostoli Petru si Pavel", inclusa în sirul monumental, Calea Eroilor. Înca odata, Viorel Gârbaciu, directorul Scolii Populare de Arta Târgu Jiu, adauga un moment de cultura adevarata, ca de fiecare data când concertele Lyrei  ne hranesc sufletele.
Concertul a fost sustinut în colaborare cu Filarmonica Oltenia, din Craiova. Orchestra a fost dirijata de tânarul Andreas Radoi Mihaita, student în anul IV la Universitatea Nationala de Muzica Bucuresti, la clasa de Dirijat a maestrului gorjean Petre Brâncusi.
Andreas s-a nascut la Târgu Jiu, însa la o vârsta frageda a plecat la Bucuresti unde a început studiile cu Petre Brâncusi, având ocazia de a colabora cu Orchestra Filarmonicii "George Enescu" într-un concert sustinut la Sala Radio din Bucuresti. Este un tânar talentat care începe sa isi impuna personalitatea în arta dirijorala.
Prima piesa a concertului a fost Poarta Sarutului, creatia compozitorului român evreu Alexandru Mandy. Operele lui Brâncusi au avut un impact puternic asupra compozitorului, creatiile sale fiind: "Masa tacerii" , "Poarta sarutului" , "Maiastra"; solist, Ioan Alexandrescu, actor al Teatrului „Elvira Godeanu", acompaniat la pian de prof. Alina Suvar. Interpretarea a dovedit caracter emotionant; trairile actorului-interpret pe parcursul piesei ne-au transpus intr-o lume a iubirii adevarate.
Urmatoarea piesa a fost Sinfonia în Do Major RV 161 de Antonio Vivaldi, cel mai mare reprezentant al barocului italian. Începând cu 1973, muzicologul danez, Peter Ryom (n. 1937) îi catalogheaza: în 1977 erau cunoscute 768 de lucrari sau fragmente autentice vivaldiene, carora li se adaugau 68 de lucrari atribuite.
Gheorghe Cucu contemporan al lui Brâncusi, desi nu s-au întâlnit, compozitor, dirijor si folclorist român, a lasat muzicii românesti o mostenire spirituala de autentica esenta româneasca, si-a împlinit cu prisosinta menirea si a înmultit talantul primit de la Creator. Din creatia sa, ascultam Miluieste-ma, Dumnezeule, în interpretarea Coralei Bisericii "Sfintii Apostoli Petru si Pavel", dirijor, Mihaela Sanda Popescu.
În continuare am ascultat Concertul Brandenburgic nr. 3 de I.S. Bach. Sonoritatea concertului si interiorul bisericii ne-au apropiat mai mult de Dumnezeu. La 36 de ani, Bach compunea cele 6 Concerte brandeburgice (1721). Denumirea de Brandeburgice a fost data de muzicologul german, Philipp Spitta, cu 100 de ani mai târziu, când le-a descoperit la margraful (marchiz) Christian Ludwig de Brandebourg care le comandase.
Andreas ne-a oferit o surpriza: partea I din Sonata pentru pian nr. 14, in do# minor (Sonata Lunii) de Ludwig van Beethoven. Beethoven  compune aceasta sonata în 1801 si o dedica elevei sale, Contesa Giulietta Guicciardi de care era îndragostit. În 1832, la 15 ani dupa moartea lui Beethoven, poetul Ludwig Rellstab a comparat melodia acestei sonate cu lumina lunii reflectata pe un lac. De atunci piesa este cunoscuta ca Sonata lunii. Daca clasicismul mozartian se desfasura în plin romantism Sturm und Drang, impresionismul reflexiilor selenare poate începe cu cel mai clasic dintre romantici si cel mai romantic dintre clasici, Ludwig van Beethoven.
George Grigoriu - muzica din opereta Valurile Dunarii -, piesa pe care celebra soprana Angela Gheorghiu o interpreteaza pe scenele lumii ca pe semnul dorului de tara, am ascultat-o în interpretarea tinerei Daniela Popescu, eleva în clasa a X-a Colegiul National de Arte "Dinu Lipatti", Bucuresti, la clasa distinsei profesoare, Georgeta Ionescu. Originara din Stejarii Gorjului, Daniela este o descoperire a Scolii de Arta din Tg-Jiu, la clasa profesor Aurel Popescu care ne-a oferit o noua variana a aranjamentului orchestral al aceatei piese.
Johann Sebastian Bach  -  Aria în Sol din Suita nr. 3. Aceasta piesa, cunoscuta astazi sub numele de Aria pe coarda sol, face parte din Suita pentru Orchestra nr. 3 compusa de Bach pentru protectorul sau, printul Leopold, între anii 1717 si 1723. Interpretata în finalul concertului, aceasta arie sadeste în suflet dorul de nemarginire.
„Muzica este ca luna în noaptea sumbra a vietii", afirma romanticul Jean Paul, contemporanul clasicilor vienezi.
În aceasta seara, tineri si vârstnici s-au ascuns pentru o ora din fata rutinei zilnice, într-o mare bucurie a sufletului.

Liviu Diaconescu,
Student anul I - Muzicologie,
Academia de  Muzica "Gheorghe Dima", Cluj-Napoca

0 comments:

Trimiteți un comentariu