Cinstirea lupului

Stoica Ion-Moreni



În calendarul popular românesc lupul are o pozitie privilegeiata. Intrând în constiinta românilor ca simbol si sef al stramosilor daci, „sarbatoarea" lupului a fost preluata într-un fel anume si de crestinism. La 16 ianuarie, când se apreciaza ca este „miezul iernii", este cea mai importanta zi din Anul Lupului, "Sf. Petru de iarna„ deschizând un cerc ce cuprinde numeroase sarbatori tinute în cinste si din patima fata de acest redutabil carnasier (Filipii de iarna, Filipii de toamna, Sf. Andrei).


Calendaristic, Sf. Petru de iarna si Sf. Petru de vara formeaza punctele centrale ale anului, marcând doua jumatati ale anului pastoral, dar si agricol. Patron al lupilor, Sf. Petru cel Schiop este o divinitate deosebit de puternica, care regleaza nu numai comportamentul distructiv al animalelor de prada, dar si pe al oamenilor, care sunt sanctionati daca nu au grija cum se cuvine de animalele lor. Un motiv frecvent în traditiile consacrate Filipilor (6-18 ianuarie) sau pastrarilor lupilor (cum este si în cazul Sf. Petru ) este acela al pedepsirii omului ireventios. Fiindca este vorba de Sf. Petru, adica de stapânitorul cheilor Raiului (deci având o functie importanta, raportata atât la oameni cât si la sfinti), dar si de pozitia lui de distribuitor de hrana pentru animalele câmpului, lupii, instrumentele sale, apar acum si ca un instrument al destinului.
Asa cum se vede, ei nu manifesta initiativa, comportamentul lor distructiv este limitat la poruncile primite de la patron.
Pe de alta parte, vecinatatea calendarului (Anastasiei, Chiril, Haralambie) a influentat domeniul de activitate al Sfântului, care a primit în sarcina si legarea ciumei cu lantul sau, lant cu care, de altfel, poate lega si animalele pe care le patroneaza.
Nu în ultimul rând, trebuie amintite si traditiile, deosebit de complexe, legate de momentul astronomic în care ne aflam: jumatatea iernii reprezinta un moment de cotitura, care poate afecta atât restul anotimpului, cât si starea sanatatii omului în urmatoarea jumatate de iarna (care nu mai este „egala" cu prima deoarece fortele malefice, ce doreau „sa fure" soarele, au fost biruite, în perioada când „s-a deschis cerul„ (25 dec.-7 ianuarie), de momentele de magie si astfel soarele a fost „întors", ziua marindu-se !).
Oricum „de ziua lupului" frigul va începe sa se mai înmoaie, cum va fi vremea în timpul Filipilor, as va fi tot anul.
În afara de aspectele pur religioase ale Sfintilor înscrisi în calendarele religioase, de ziua lupului si a Filipilor sunt legate numeroase traditii, obiceiuri care se „tin" pentru bunul mers al vietii si al treburilor.

0 comments:

Trimiteți un comentariu